Civilsamhället

Det var väldigt länge sedan jag skrev något. Inte för att jag inte haft åsikter om något, men tja, allt tar sig inte i uttryck i skrift.

Igår invigde Nyamko Sabuni det europeiska frivilligåret i Sverige och på Folkpartiets hemsida står att läsa hennes tal.

Förutom att vi ungdomsorganisationer får 16 miljoner mindre att dela på 2011 är katastrofalt i sig så blir jag förvånad över hennes beskrivning av civilsamhället:

”Vi har 200 000 idéburna organisationer i Sverige och mer än varannan svensk arbetar frivilligt minst 168 timmar per år. Människor är engagerade i vårt land och vi bryr oss om varandra. Om det så är genom att läsa läxor med en ung person som behöver stöd, ta ett pass på en kvinnojour, jobba frivilligt på ett härbärge eller att gå en promenad i veckan med en människa på ett äldreboende. Genom livets alla skeenden finns det medmänniskor och ett civilsamhälle som ställer upp.”

Här står det alltså att civilsamhället ska tillhandahålla det som samhället egentligen borde stå för. Enligt mig borde skolan stödja unga i läxläsandet, kommunen stödja de kvinnor i behöv av stöd på en kvinnojour, kommunen erbjuda hjälp för de hemlösa och äldreboenden borde ha tillräckligt med personal för att alla boende ska kunna komma ut så ofta de önskar.

Inte så att jag inte är imponerad av de som utför alla dessa saker på frivillig basis. Men jag tycker det är olyckligt att Sabuni reducerar civilsamhället till att enbart handla om dessa typer av frivilligarbete. Det finns så mycket med! Massvis med föreningar/organisationer/ungdomsorganisation/kvinnoförbund/klubbar som gör massvis med saker. Dessa organisationer handlar inte alla om att ta hand om andra människor. Ungdomsorganisationer kan exempelvis handla om att ge unga en möjlighet att ta makten över sin egen fritid och göra det de vill.

I mina ögon skulle civilsamhället inte behöva täcka upp för det som staten misslyckas med att tillhandahålla. Och framförallt inte enbart reduceras till enbart de som faktiskt gör det.

~ av litensak på februari 5, 2011.

 
