Varför jag kommer att demonstrera idag

Det förs just nu en livlig diskussion kring Sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Inte så konstigt och jag tror det är välbehövligt.

Det förs också en diskussion kring demokrati, att vi som inte vill se Sverigedemokraterna i vår riksdag borde hålla tyst och acceptera ett demokratiskt valt parti. Ja, jag accepterar att Sverigedemokraterna har kommit in i riksdagen. Och ser det som ett tydligt tecken på den utbredda rasism som återigen fått fäste i landet och dominerar debatten.

Vad som glöms i debatten är att det dessutom är min demokratiska rätt att demonstrera. Och det tänker jag göra, jag tänker inte sitta tyst hemma. Jag tänker samlas med människor som tycker som jag och visa mitt missnöje. För även om vi har (SD) i riksdagen så behöver vi inte vara nöjda med det. Vi måste mobilisera kampen mot rasism. Bygga upp den folkrörelse som jag ser ett behov av, för att möta rasism.

Så ja, jag tänker demonstrera. Jag står för att jag är antirasist. Jag vågar benämna Sverigedemokraterna med deras rätt namn: ett rasistiskt parti. Och jag har min fulla rätt att visa mitt missnöje.

Och ja, sen kommer alla påståenden om att jag hjälper (SD) att bygga sin martyrroll. Jag tror inte att någon röstar på Sverigedemokraterna för att de inte får komma till tals i media (vilket de får) eller för att någon demonstrerar mot dem. För mig är det uppenbart att den person som röstar på dem, oavsett anledning är rasist. Så enkelt är det.

Väl mött på gator och torg!

~ av litensak på oktober 4, 2010.

 
