Internationella kvinnodagen

Idag är det som sagt internationella kvinnodagen och jag tänkte ta tillfället i akt att påpeka vikten av att inte glömma bort att det inte finns ”en kvinna”.

Kvinnan, vem är denna kvinna? Vem är det som är subjektet för kvinnokampen.

Vem räknas som kvinna? Vem är en ”riktig” kvinna?

Är det bara de medelklass, vita, västerländska, fullt funktionella, heterosexuella kvinnorna?

Det verkar så ibland, eller inte ibland. Ganska ofta, hur ska kvinnorörelsen kunna breddas. Hur ska alla som vill vara delaktiga kunna vara det? Vem är det som bestämmer vad som är fokus i en feministisk kam? Vem är det som bestämmer vilka frågor som är viktigast? Vem är det som bestämmer vilka maktordningar fokus skall ligga på?

Kvinnan som inte har mat på bordet för att föda sin familj har inte riktigt tid och ork att fokusera på antalet kvinnor i bolagsstyrelsen.

Hur ska jag orka kämpa för kvinnors rätt i samhället då jag först måste kämpa för att övertala rörelsen att jag borde få vara en del av den. Att jag trots att jag är hörselskadad kan uppfattas ha ett kön, ha ett intresse av att förändra förutsättningar för andra som uppfattas leva i samma kön. Jag kan faktiskt vara intresserad av att gå på möten, seminarium eller diskussioner. Men, vilken vikt anses mina åsikter vara när jag inte ens får höra andras åsikter.. Inte kan vara delaktig då personer med en funktionsnedsättning stängs ute.

Diskussionen om personer med funktionsnedsättnings engagemang i olika slags föreningar brukar hamna i att man skall ta till de funktionshindrades (inte mitt ordval) erfarenheter.

Det är fel ingång enligt mig, det är min förbannade rättighet att få vara med. Jag ska få tillföra lika mycket och lika lite som vem som helst annars.

Ha en trevlig kvinnodag, själv ska jag jobba och mumla om intersektionalitet för döva öron.

~ av litensak på mars 8, 2010.

 
