Ytterligare högskoleuppdatering

Jag har nu tack och lov blivit beviljad TSS-tolk (Teckenspråk som stöd) till morgondagens seminarium. Hoppas på att det kommer att fungera bra och att jag skall hänga med i vad som sägs.

Även om jag under en längre period använt mig av teckenspråk med vänner och även tittat på tolkar när sådana finns att tillgå så känns det fortfarande som att jag behöver omvärdera min hörselidentitet från enbart användare av hörselslinga till att börja använda teckentolk.

På lång sikt är detta precis vad jag vill göra, övergå från krånglande teknik till teckenspråkstolk.

Även om jag alltid klarat mig, och troligen alltid kommer klara mig så har jag faktiskt rätt att få veta ALLT som sägs i klassrummet, jag har rätt att få höra frågorna som ställs under föreläsningarna och jag har rätt till att höra den där kvicka kommentaren någon kläckte ur sig. Jag har rätt att komma hem utan att hålla på och dö av trötthet för att hörselslingan inte fungerade.

Det gäller bara att övertyga mig själv om detta. Vilket kanske inte alltid är det lättaste.

~ av litensak på mars 4, 2010.

 
