DN: kolonialismens försvarare

Ja, råkade gå på bio idag.

Avatar blev det, inte av något längre funderande eller ett stor beslut. Det blev den filmen, och jag hade inte den blekaste om vad den handlade om.

Väl i biostolen insåg jag att jag satt framför en framställning av verkligheten. Gömd bakom snygga effekter och en gullig värld fanns ett starkt politiskt budskap.

Om en döende värld som känner stort behov att få mer pengar, mera inkomster och en växande kassa. En döende värld som inte inser att pengar och rikedom i denna bemärkelser inte är det enda rätta. En värld som inte inser att det inte är okej att mörda andra, att skjuta ihjäl dem och att bränna deras hem för att få mer pengar.

Tyvärr måste filmen använda sig av en annan planet för att visa på vad som händer på vår egen planet. När jag befann mig på ursprungsfolkens toppmöte i somras så kantades dagarna av berättelser om folket som kämpade för sin skog, sitt hem och sina rättigheter. Mot något som ville precis det motsatta, exploatera skogen och tjäna pengar på den.

Liknelserna mellan film och verklighet är läskigt slående. DN:s kritiker Mårten Blomkvist skriver en i mina ögon rasistisk recention där han talar om natufolken och deras vita räddare och sågar filmen rakt av. Den mannen måste lära sig sin historia och inte bara det, utan ännu värre. Sin nutid.

Många av dem jag träffade i somras lever troligen inte längre. Jag kommer aldrig få veta hur många som dog i kampen för att försvara skogen.

Jag kan bara hoppas att någon tar till sig budskapet från filmen och sätter den i sitt rätta sammanhang. Här på vår jord.

~ av litensak på december 29, 2009.

 
